Op weg

21 april 2019 - Harare, Zimbabwe

Máánden duurt het, máánden!!! En dan ineens op weg. Ineens zit ik op Schiphol. Natuurlijk met van die zenuwenweken achter de rug: lessen overdragen (want de pensionada ging dus toch weer lesgeven), zoveel mogelijk mijn aandeel in de organisatie van het Grote Buurtfeest voorlopig afronden, de boot weer ‘gastenklaar’ maken (dank Amber, voor de grote hulp), fiets goed voorbereiden enz enz enz. Kreeg verschillende paniek sms-jes en mailtjes van British Airways: er zou een staking komen van het grondpersoneel in Johannesburg. ‘Ze zouden zo goed mogelijk hun best doen alles zo soepel mogelijk te laten verlopen’ HELLUP!! NEE!!! En m’n fiets dan????

Het werd ernstig: lag een nacht wakker omdat ik niet moest vergeten tandpasta te kopen.

Maar de klok tikt toch door. En vanmorgen om half 11 was Iris er om met me mee te gaan naar Schiphol. Want dát was ook een slapeloze nacht waard: hoe kreeg ik fiets ingecheckt, en eerst nog mijn fiets ietwat gedemonteerd om in een doos te passen? Half 11, rúím op tijd, maar ja, ben daarin nou eenmaal een zenuwenlijder. Een KLM-doos. Had gehoord dat die beter (of groter of zo) zijn dan de fietsdozen, die je beneden bij het depot kan kopen. Eerst naar de cashier van KLM. ‘Dag mevrouw, ik wil een fietsdoos kopen’ zei ik. “Met welke maatschappij vliegt u?” vroeg mevrouw. “Met British Airways” “Oh, nou, dan mag u geen KLM-doos gebruiken” .........????????!!!!??????? Tja, vergeet ik helemaal dat je ook niet met een Jumbo-tas boodschappen bij Albert Heijn mag doen. Dát gaat natuurlijk niet zomaar. “Dus ik moet een British Airways doos kopen?” “Ja, inderdaad” “Maar die hebben helemaal geen fietsdozen” “Tja.....” “Uh.... ik vlieg wél terug met KLM”   “Oh, hm, nou ja eigenlijk kan het toch niet, maar als u me dat kunt laten zien”  Dat kon ik. En toen mocht ik een KLM-doos kopen. Ik deed dankbaar en gelukkig, maar ik dacht: “Wát ‘n doos, wát ‘n echte KLM-doos!”

En nu zit ik dan voor het raam vlakbij mijn eerste gate: over een uur vlieg ik naar London! En dan is het dus nóg echter!

Héél erg veel uren later zit ik nu in Johannesburg, bij gate A24. Nog een uur en dan vlieg ik verder. Om 11 uur aankomst in Harare.

IK BEN ER!!!

De KLM-doos lag uit elkaar. Niet heel gek als je ziet hoe er gesmeten wordt met de bagage. En dan 2x overstappen. Het lijkt erop dat er bij de  vooras iets afgebroken is, maar het is niets ernstigs. Beter dan bij Erik, zijn fiets lijkt wel vertrokken te zijn van Amsterdam en zeer waarschijnlijk mee naar Nairobi gevlogen te zijn (Hij vloog met Kenya Airways), maar de fiets is, sinds Erik eergisteren hier aankwam, onvindbaar.

Morgenochtend 9 uur vertrekken we met de truck naar Zambia. En daar gaan we fietsen.

HEERLIJK!!!

1. Dia:
    21 april 2019
    Fijn je te lezen. Verheug me op de rest.
  2. Piet:
    21 april 2019
    Welkom deep down under!! There you go!!!
  3. Bas:
    Weer een leuk verhaal.
    Fijne vakantie.🌏🏖️😁😁🎧🚳
  4. Renee:
    21 april 2019
    blij met je avonturen, moedig hoor, tot weder horen
  5. Nineke:
    Je bent er!
    Interessant dat dozenverhaal. Handig om te weten voor fietsvliegers. Dag stoere vriendin! Heb t goed!
  6. Doude simons:
  7. Andre en Martella:
    21 april 2019
    Hé Lilian , fijn dat we je weer kunnen volgen via deze blog en je spannende verhalen te lezen . We zien het zo voor ons ,want wij zijn er ook al geweest . Al is dat al jaren terug !! Geniet er van en we kijken er al naar uit je vlg verhaal te lezen !!!
  8. Carla:
    Hoi Lilian,
    Veilig aan gekomen en nu op reis met de fiets. Heel veel plezier
    De dozenstory was niet leuk voor jou maar hilarisch om te lezen.
    Tot je volgende verslag
    😗Carla
  9. Anna Hinze:
    22 april 2019
    Eerste horde is genomen, ik hoop dat de vooras inmiddels ok is. Ik pas op de "feesttent" hier dus geniet met volle teugen, tot de volgende blog!
  10. Peter Brinkman:
    22 april 2019
    Wow wat een avontuur. Heel veel plezier.
  11. Toos:
    25 april 2019
    Leuk om je weer te lezen Lilian! Ik verheug me op de rest!
  12. Jeffers:
    28 april 2019
    Lil, maf dat dozen verhaal. Bij ons is nevernooitniet een match met vliegmaatschappij gemaakt. Anyway, mooi om te lezen dat je der bent, sjo, wat ga je een mooi avontuur belevuh!
  13. Iris Emma:
    5 mei 2019
    En we hadden die KLM(!)-doos nog wel zo goed dicht geplakt! Barbaren zijn het!