Piermont

30 oktober 2018 - Piermont, New York, Verenigde Staten

Elise en Jonathan waren al een paar jaar bezig met het bekijken van en zoeken naar een tweede huis om ook buiten NYC te kunnen wonen. Niet te ver, zodat ze ook vanuit het tweede huis naar hun werk in Manhattan konden reizen.

Ze vonden het huis in 2012 in Piermont, gelegen aan de Hudson, een uur rijden van NYC, met de auto, maar ook met een vieze hotsende stinkbus in anderhalf uur te bereiken (wat Jon meestal op maandag doet).

In dat jaar 2012 heeft orkaan Sandy flink huisgehouden, ook aan de oostkust van Noord Amerika. NYC werd niet gespaard en ook in Piermont stonden delen van huizen en straten onder water.

Buiten de bezorgdheid over de overstromingen in de stad was ik ook bezorgd over hun huisje in Piermont. Elise antwoordde dat hun huis geen last van de overstromingen had gehad. In 2013 ging ik naar NY en natuurlijk ook naar Piermont. Het huis was absoluut niet wat ik verwachtte. Ik dacht nog in cabins, bij voorkeur niet met outhouse maar met een wc binnen, en hopelijk een cabin met electriciteit en met stromend water. Aangekomen in Piermont reden we eerst langs de Hudson en toen linksaf omhoog. En toen, toen we een bocht omgegaan waren, zeiden ze: “dat huis”. Een prachtig, groot huis hoog gelegen. 3 badkamers, 3 slaapkamers op de eerste verdieping en een zolder met kamer (mijn kamer) en badkamer met uitzicht op de Hudson.

Ook in de States doen ze aan het opknappen van oude treinroutes. Daar mag geen gemotoriseerd verkeer rijden en vaak lopen deze oude treinwegen door het bos.  Omdat er een treinlijn liep door Piermont tot 1966 loopt er nu een fantastisch mooie trail door het bos. Zodoende hebben we ook dit weekend uren gefietst en gelopen over dit pad.

En zo lekker stil daar en herten, die pompoenen eten en niet bang zijn. Elise kan die herten niet uitstaan, ze eten haar planten kapot. En ik vind haar ‘enemies’ juist snoezig.

Vrijdagavond (na de spits) reden we naar Piermont. We zouden eerst op zaterdag gaan, maar omdat er slecht weer verwacht werd: regen + wind uit het noordoosten + hoog water van de Hudson + volle maan belooft een overstroming. En er was een serieuze overstroming op zaterdag. Straten en parkeerterreinen waren ondergelopen evenals sommige kelders van huizen en winkels.

En sorry, neef, alweer geen foto’s van dit spectaculaire gebeuren. Wil niet fotograferend rondlopen. Voel me dan een ramptoerist en dat wil ik niet zijn. Moet ik daar misschien in veranderen?

1. Iris Emma:
    Schitterend daar!!
  2. Lammert Huizenga:
    30 oktober 2018
    Dank je nicht voor de mooie foto,s. Mooi huis mooie fiets,mooie vrouw,mooie boot .
  3. Andre en Martella:
    30 oktober 2018
    Waaaaaaw Lilian , je bent weer op reis . Ik zal je weer met genoegen volgen . Het slechte weer neem je er maar bij , dat hebben wij hier ook ! Geniet er van in NY en dan door naar Zuid-Amerika . Jij bent er me eentje , had ik dat geweten , dan was ik met jou getrouwd !! ha , ha , ha
  4. Michael D:
    31 oktober 2018