ff doorklimmen!!

10 augustus 2019 - Pilsen, Tsjechië

Marianske Lazne, 8 augustus, 49 km

Konstantinovy Lazne, 9 augustus, 39 km

Pilsen, 10 augustus, 43 km

9 aug. Dit is dus een hartstikke Tsjechische camping. Dat weet ik omdat het er op lijkt dat er bijna alleen maar Tsjechische families op staan. Hele families: opa, oma, vader, moeder, allerlei kinderen. De families zitten bij elkaar of spelen badminton of zo. En zo rustig. Voornamelijk tenten, maar ook caravans, en alles schots en scheef door elkaar, alle vormen en maten. Geen geschreeuw, gewoon gepraat. Vuurtjes, barbecues, het kan blijkbaar allemaal.

Alleen.....die w.c’s, zo verschrikkelijk ver weg. Daar ga ik vannacht niet naar toe lopen, als ik er ben moet ik alweer voor de tweede keer.

Gisteren stonden we óók al op een echte Tsjechische camping. Alleen die camping was een stuk kleiner en bestond voornamelijk uit houten huisjes, met elk 4 kamers met 2 bedden. Onze tentjes mochten we tussen de huisjes zetten. Het toiletgebouw bevatte, behalve brandschone wc’s, douches en wasbakken (mannen en vrouwen gescheiden) ook nog een grote keuken met een lang aanrecht, een koffiezetapparaat, een waterkoker, een kookstel, een magnetron, kopjes enz enz en 2 grote ijskasten. Beide ijskasten goed gevuld. Wij hebben ook ons tasje met kaas en yoghurt er in gezet. Heel gewoon. Verder waren er 4 grote tafels met stoelen eromheen. Aan de wand een mega flatscreen tv. En de andere gasten waren voornamelijk mensen, die met hun gezinnetje in van die huisjes zaten. En dan blijkbaar kookten in de keuken.

’s Ochtends was het erg koud, 11,7 graden. We hebben in de keuken ontbeten, lekker warm. Daarna weer de fiets op. Vertrek, zoals bijna elke ochtend, om half 9. En weer dacht ik dat de klimmen wel achter de rug waren, en alweer was dat niet zo. Haarspeldbochten omhoog. Zo’n waarschuwingsbord 12% waarschuwt zeker!

Toch is Tsjechië anders. (Alsof iemand me had willen doen geloven dat dat niet zo is .... duhuh) Ik wil dan door hebben wát er anders is. De winkeltjes. Minder en voller! Toen we in zo’n typisch winkeltje waren, langs de weg en we de mevrouw vroegen of zij wist waar we koffie konden drinken liep ze met ons naar de deur en wees naar buiten. Bij haar voor stond o.a. een picknicktafel. En ze gebaarde dat wij daar konden gaan zitten en dat zij koffie ging maken. En zo zaten we daar en kregen 2 hele grote plastic bekers gevuld met koffiedrap. Ik geloof dat mensen dat wel ‘boerenkoffie’ noemen. Het was gewoon HEEL ERG VIES!!! Maar het was ook zo VERSCHRIKKELIJK AARDIG!!! Bij ons aan de tafel zaten ook een paar mannen, die dronken bier. Als niemand keek kieperden we wat van die koffie tussen het onkruid.

Vandaag was een echte regendag. Plenzen!! Een paar keer in een bushokje staan schuilen. Ook met onze nieuwe vrienden, Frans en Jolanda. Uit Leiden. Die komen we de laatste dagen verschillende keren tegen. Zij doen het ook heel rustig aan. Fietsen op een e-bike en slapen in hotelletjes. Vandaag was het zo’n verschrikkelijk naar idee dat we kleddernat op een camping aan zouden komen en dan de nog kleddernatte tenten in de regen op zouden moeten zetten dat we besloten een hotel te zoeken. En daarom hebben we nu een (ruime) kamer met balkon in hotel Victoria vlak bij het centrum van Pilsen.

Mooie stad, mooie gebouwen, veel pasteltinten,  barok. Maar zó stil en rustig. Op de grote Markt 1 vrijgezellenfeest, de toekomstige bruidegom in onderbroek van fontein naar fontein, aangemoedigd door zijn vrienden in matrozen kledij. Langs ons café kwam zowaar ook nog een bierfiets gereden, gevuld met weer andere mannen, bierdrinkend natuurlijk. Mensen op het terras bleken het prachtig te vinden. Maar echt, dat was zo ongeveer het enige wat er te beleven viel aan het begin van deze zaterdagavond. Het trammetje tingelde praktisch leeg voorbij. De prachtige oude autobussen waren amper bemenst. De etalages waren trouwens gevuld met kleding, die voor ons van lang geleden zijn. De kathedraal vond ik niet zo bijzonder, maar de synagoge en het theater zijn prachtig.

En ach, natuurlijk, Pilsner Urquell, het bier van eigen bodem, is héérlijk!!!

We nemen nog 3 fietsdagen en dan....Praag!!

1. Astrid:
    Goed bezig Lilian! 👍🏻🚴🏻‍♀️
    Geniet nog even van de rust. Praag is drúk! 😘
  2. Piet:
    10 augustus 2019
    Neem je ‘n Pilsner Urquell mee terug in de fietstas...?
  3. Iris Emma:
    10 augustus 2019
    Echte Pilsner uit de bron! En zo verdiend. Jullie gaan goed! Dikke kus!
  4. Simone:
    10 augustus 2019
    Wat goed! Nog ff doortrappen en dan het kadootje Praag. Ga er nog even vzn genieten op de fiets; voor je t weet verlang je ernaar terug. Liefs
  5. Elly:
    10 augustus 2019
    Leuk hoor Lilian. En leuk ook dat jullie zo ver zijn gekomen. Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang jullie al weg zijn. Ik hoop dat jullie het de laatste 3 dagen droog houden. Veel plezier nog en leuke ontmoetingen 👍🏻👍🏻👍🏻
  6. Michael D:
    11 augustus 2019
    Zo fijn om te lezen!
  7. Bas:
    11 augustus 2019
    Leuke verhalen Lilian.
    Wij vinden het wel stoer zo ,n end fietsen.
    Groetjes van ons.