Een krentje in de pap

1 augustus 2018 - Beuvry-la-Forêt, Frankrijk

Vroeg op, alles inpakken, ontbijten (yoghurt met fruit en crusli), m’n nieuwe fietsvrienden gedag zeggen en naar Tournai. Beetje sightsee-en en een kopje koffie (aan de Seine) scoren. Maar dat laatste ging niet door: alles was nog gesloten (het was inmiddels 9 uur....)

Het jaagpad langs het kanaal (jaja, saai), minder tegenwind. En toen dan van het kanaal weg en de bewoonde wereld in. Weer genieten (dit keer werd het ‘au claire de la lune...’)

Om half elf, in de bocht van de weg, kwam ik bij een café. De deur stond open. Binnen was het gezellig, ongeveer 7 mannen en een vrouw zaten aan tafeltjes, waren aan het praten en lachen, zeiden me vriendelijk gedag en zaten duidelijk te genieten van hun biertjes: Jupiler, Leffe Blonde... Ik vroeg aan een wat ouder mevrouwtje, dat achter de bar stond en een kruiswoordpuzzel maakte, of ze een koffie voor me had. Het antwoord was: ‘non’. ‘Non?’ Een van de mannen stond op en begeleidde me naar een koelkast en vroeg of ik misschien een tomatensap of een sinasappelsap of cola of zo wilde.....Nee, dat wilde ik niet. Ik bedankte vriendelijk en maakte aanstalten om naar de deur te lopen. Maar....’wacht...wacht....’, zei de man en hij ging door een deur. Het duurde even en toen kwam hij terug met een kopje koffie.

Dit vond ik weer zo lief en ook al was het niet mijn favoriete koffie ik genoot er wel van.

Dit soort kleine dingen zijn voor mij de krenten in de pap!

Toen ik weer wegfietste kwam ik 250 meter verder de grens over: de betonnen platen werden een mooie geasfalteerde weg: ik ben in Frankrijk.

1. Flip van Duijn:
    1 augustus 2018
    Tournai??? Aha: Doornik. Ge zijt nog in den Belgique. 1 Augustus? Dan is den vakans aangevangen. Natuurlik zijn we dan om 9 uren nog fermé. Dan slaopen we uyt, zunne! Awel in den Franrijk zoal t nie vul bieter zijn. Daor doen ze ook nies meer na 31 juli. ( Wat zijn we toch gewend als Hollanders om meteen, overal, op ons wenken te worden bediend. 24/7 open en alles, àlles te krijgen in een wip! Vóór 23:00 besteld, morgen in huis. Desnoods die kerncentrale. Bij Boeing (USA) rollen er 2 ( twee!!!) Boeings 737-800 per week uit de fabriek! Hoezo schaarste? Hoezo gebrek? Maar dan ga je fietsen en dan wordt het een heel ander verhaal… leuk!
  2. Lammert Huizenga:
    Dank je, neef
    Dank je, neef
  5. Lammert:
    3 augustus 2018
    KoertYann wil weten waarheen jouw tocht je vandaag naar toe voert. Op 2 augustus dus
  6. Lilian:
    3 augustus 2018
    Speciaal voor mijn TOP-neef KoertYann: op 2 augustus ging de reis naar Saint-Quentin. Op 3 augustus (vandaag) hoop ik Compiegne te halen. Het is heet, maar ben al flink op weg, drink nu een Schweppes Lemon op een terras in Noyon. En waar is mijn neef KoertYann nu? 💋
  7. Engel:
    3 augustus 2018
    Leuk om je te volgen Lillebil! Je schrijft lekker en beeldend, ik zie het zo voor me , jouw gezicht in het café bij de opmerking met 'non café?'
    Hoeveel kilometer fiets je nou op een dag als pensionada en hoe lang achter elkaar.
    Heb je een dagdoel en rustmomenten? 's Avonds, wat doe je dan?

Als verse pensionado ben ik toch in dat 'zwarte gat' gevallen Lil, tot mijn eigen verbazing, maar ja, na een afdaling komt toch ook de weg weer omhoog. Nu ik achterom kijk snap ik dat 'zwarte gat'. Mijn dagelijkse structuur en daarmee die sociale contacten waren van de ene op de andere allemaal dag, weg, foetsie! De dingen die ik dus blijkbaar opeens miste hebben nu een goed plekje gekregen en dan kan ik nu aan de nieuwe periode van mijn leven beginnen, joepie!
    lieve groet!
  8. Lilian:
    3 augustus 2018
    Hee Engel, tenslotte ben je bijna mijn eeneiige tweelingbroer, dus jíj begrijpt me wel. Ja, ik heb een dagdoel, ik zoek de volgende slaapplek uit, rond 75 verder
  9. Lilian:
    3 augustus 2018
    O, ik was nog helemaal niet klaar!!
    Ik probeer in de morgen zo snel mogelijk een lekker bakkie te scoren. Maar ja, wat ik onder ‘lekker bakkie’ versta is niet altijd hetzelfde als wat ik voorgeschoteld krijg. Deel van het genieten, gewoon. Ik heb geen vaste pauze momenten. Gewoon wanneer ik een café-tje zie om een Schweppes Lemon te drinken. Of een bankje ergens in de schaduw op een pleintje bij een fonteintje.
    Als ik aankom zet ik direct mijn tentje op. Ik installeer me, ga douchen, was de kleren van die dag uit en hang ze op. Favoriet is dan een camping met bar, want dan drink ik twee biertjes. Ik ga bij m’n tentje wat lezen, zoek een plek om te eten ( even naar toe lopen) en lig vroeg (toch zeker rond 22 uur) in mijn bed
    ‘s Avonds ga ik ergens wat eten, bij voorkeur loop ik daarvoor het plaatsje in. En dan