Een engel ontmoet

10 augustus 2018 - Saint-Avertin, Frankrijk

Ergens halverwege de 84 km meer-klimmen-dan-dalen tocht van vandaag werd aangekondigd voor al het verkeer: Route Barrée Over 6km. Dat is altijd weer een dilemma: ga ik de ’deviation’ bordjes volgen en (in dit geval) ongeveer 10 km omrijden of hoop ik op het beste en neem ik de gok: vaak kun je nog wel ergens langs lopen, soms eerst de bagage en daarna de fiets.

Tuurlijk neem ik de gok. En dat kan natuurlijk betekenen dat ik weer 6 km terug moet.

Na 4km weer de waarschuwing, serious business, dus. Ik fiets om de geplaatste barricades heen. Het wordt in ieder geval heel rustig op de weg: gunstig? of ongunstig? 600 meter voor een brug worden we wat gespecificeerder gewaarschuwd: aan de komende brug wordt gewerkt, het is niet mogelijk er overheen te gaan. Spannend.

En dan ben ik er. Ik fiets op een stilstaande gele werkmannen auto af met de deuren open en er in 3 mannen. Ze hangen er wat...12 uur, pauze?

ik ben inmiddels afgestapt en spreek de hangende mannen aan: ‘ik moet naar de overkant, kan dat?’ En dat in mijn wat vage Frans. De eikels, want dat blijken ze te zijn, zeggen zoiets als ‘Ja hoor’ en verroeren zich niet. Maar er staat een groot hek waar ik onmogelijk langs kan. Ik loop om de auto heen, hopend dat de andere kant ergens een mogelijkheid biedt.

En daar zit iemand anders, op een krukje. We zeggen elkaar gedag en ik vertel hem dat ik over wil. Hij zegt:’dat kan toch?!’ (Uhhh, in het Frans) en dat was sympathier gezegd dan zijn collega’s deden en ik vraag:’hoe dan? Ik heb een fiets met bagage’. Hij loopt mee en ziet fiets en bagage. ik vertel hem dat ik op weg ben naar St. Jacques de Compostelle ☺️. Dit leugentje was voor een goed doel, vond ik. En toen vroeg hij waar ik vandaan kwam en vervolgens ging hij Nederlands tegen me praten. Met heel veel fouten, maar ik verstond hem. Had hij op school, in Frankrijk, geleerd vertelde hij. Dat was zo grappig.

En toen ging hij me helpen. Tegen alle protesten van die lapzwansen in. Hij tilde hekken op, hielp mij er langs, en ondertussen babbelden we zo goed en zo kwaad als het ging in het Nederlands.

Mijn super toffe reddende engel!! Ik heb nu natuurlijk een selfie gemaakt

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Piet:
    10 augustus 2018
    Als dat niet ‘n overduidelijk teken van St. Jakob is... weet ik ‘t ook niet meer....
  2. Iris Emma:
    10 augustus 2018
    Ou est le selfie de toi en voornoemde engel? Wat tof, zo’n lieve man! Daar kunnen die luie eikels wat van leren!
  3. Lammert:
    Mooi, heel mooi!
  4. Lammert Huizenga:
    10 augustus 2018
    Een Franse engel ,die Nederlands spreekt en in beweging komt tussen 12 en 14 uur.Heel bijzonder,[mis ook de sefie]l
  5. Hidde:
    11 augustus 2018
    Hoi Lil,
    Ik lees het met plezier! Kus uit Denemarken. Wij rijden zo naar Zweden. Even inpakken als de rest wakker is. 😘
  6. Jeffers:
    11 augustus 2018
    Deviations rules! Komt altijd wat leuks uit voort. Mooi verhaal, thanks.