NP Los Alerces

9 november 2018 - Bariloche, Argentinië

De eerste optionele excursie was een tocht door het National Park los Alerces, gedeeltelijk met het busje, en ook een paar mooie flinke wandelingen, met adembenemende uitzichten. Het weer kon niet beter en de omstandigheden ook niet. Het is nu het begin van het voorjaar wat betekent dat er nog sneeuw op de bergen ligt. Op de twee gletsjers na zal de sneeuw over een paar weken gesmolten zijn. Prachtig dus die bergen tegen de strakblauwe lucht.

De ochtend begon met een tocht in de stoeltjeslift naar boven waar alles nóg mooier zou zijn! Het kon niet op. Maar ik, met mijn fobietjes, liet deze attractie aan mij voorbij gaan. Ik stelde mij op als de huisfotograaf en nam foto’s van de mensen van de groep, die wel het lef hadden zich naar boven te laten vervoeren.

Omdat het niet mogelijk bleek naar boven te lopen heb ik mij vermaakt met het observeren van al die andere mensen, die soms gillend van vreugde in de stoeltjes neerploften en naar mij zwaaiden. En dan zwaaide ik lachend terug.

Ik denk dat mijn groepsgenoten na ongeveer een uur terugkwamen. Het bleek dat een van hen ook een paniekaanval kreeg in zo’n hangend stoeltje (ik schrijf  ‘ook’  omdat ik me zo verbonden voel met haar wat dit betreft). Zij was het liefst naar beneden gelopen, maar dat mocht dus niet. Een dubbele shot whisky (om 10 uur in de morgen, dus) kon haar enigszins ontspannen en zij mocht met onze Argentijnse gids, Angel, in de stoeltjes.

Na deze, voor de anderen, enerverende start van de dag reden we een stuk en hebben vervolgens een stuk gelopen. Mijn zus spotte nog een Kingfisher (IJsvogel), die met de verrekijker heel duidelijk te zien was. Later nog twee grote soort spechten. Hoog in de boom, mannetje en vrouwtje.

Bij het laatste uitkijkpunt, waar we waren, hebben we de kans voorbij laten gaan op de foto gezet te worden met een grote (echte!!!) Sint Bernhard, die op zijn kruikje CHE (= broer, maar het kan natuurlijk ook dat ze de ons bekende Argentijnse Che Guevara bedoelen) had staan en wst zat er ín z’n kruikje?? Vast whisky. Dat had onze groepsgenote kunnen testen...

1. Jannet de Waard:
    13 november 2018
    ja fooitjes ken ik van de groep in New Zeeland. hangbrug bij Mount Cook. Sommigen gingen kruipend ...