Weer even in BA

20 november 2018 - Buenos Aires, Argentinië

Lekker weer in Buenos Aires!!

Weer een dag in Buenos Aires. Mary, Dia en ik maakten onze eigen trip: we gingen naar de wijk San Telmo met een taxi, liepen er rond, dronken een drankje op een pleintje, waar we konden genieten van een tangodansend stel. Hierna weer de taxi in, naar la Boca. Zeer toeristisch. Mooi, dankzij de schitterend gekleurde huisjes, maar wel een wat erg uitvergroot Argentinië. Zo toeristisch, dat het niet jammer was dat we na onze lunch in la Boca met gezwinde spoed per taxi naar het teatro Colón moesten om de rondleiding van 15 uur te kunnen meemaken. We zaten met een vrolijke, attente taxichauffeur, die ons waarschuwde op onze cellphones te letten toen we bij stoplichten kwamen en er mannen en vrouwen rondliepen, die de ramen wilden wassen, ons vliegers wilden verkopen of kwamen bedelen met een baby (was een pop...ai) op de arm.

Schitterend theater.

Voordat ik mijn nieuw gekochte jurk aan zou doen voor het eten en de tangoshow van die avond gingen Dia en ik nog even naar de Calle Florida, waar we 13000 pesos van Dia wilden wisselen. Dat was volgens de wisselapp €316. Op die straat (een wandel winkel straat) stonden veel mannen en vrouwen, die ‘cambio’ zeiden. Deed me erg denken aan de jaren 70/80 toen er ’hash’ gezegd werd als we op straat liepen. Dat cambio (wissel) gebeuren vonden we natuurlijk rete-spannend. We hadden onze tactiek uitgezet: we zouden aan minstens 3 verschillende mensen/kantoortjes vragen hoeveel we voor 10.000 pesos zouden krijgen. En die pesos waren dan nog in het hotel. Zeiden we. We zagen ons anders al beroofd in deze ‘meest gevaarlijke stad van de wereld’ volgens onze reisbegeleidster... Maar we kregen er echt lol in. Als ervaren handelaren, uiteindelijk, gingen we verschillende mensen af. We wikten en wogen en keken de desbetreffende man of vrouw indringend en grappenmakend aan. We lieten ons uiteindelijk leiden door ons ‘gevoel’  Ik denk dat we zeker 8 mensen gesproken hebben. Zodoende kwamen we in 3 verschillende, beetje louche aandoende, wisselkantoortjes, die in een zijstraatje gevestigd waren. De laatste cambio-man die we aanspraken was Jean. Hij ‘voelde’ goed en bracht ons naar een kantoortje waar we al eerder, met iemand anders, geweest waren. We kregen €312 voor de pesos én we werden vrienden met Jean!! Hij zei dat hij heel graag naar Amsterdam wilde gaan. Dia gaf haar telefoonnummer. We maakten een paar foto’s met zijn toestel, zodat hij nog wist met wie hij gesproken had. Toen Dia en ik weer naar het hotel gingen bespraken we dat we beiden bleken te denken dat hij vooral naar Amsterdam wil in verband met de gay-scene. Toen we een kwartier in het hotel waren was er al app-contact. We hebben een app-groepje met z’n 3-en.

Ook de tangoshow die avond was echt buiten verwachting geweldig! En teruggekomen in mijn gore stinkkamer legde ik vast mijn kleren klaar voor de volgende dag. Nog 1 uitstapje, naar de watervallen bij Iguazu, anderhalf uur vliegen, op de grens van de Braziliaanse grens. Morgen, woensdag 21 nov. Terug in het hotel op vrijdag de 23e. Op de 24e weer echt huiswaarts

1. Mary:
    22 november 2018
    Leuk, Lilian. Heb er bewondering voor dat je dit doet met foto’s er bij, na alle vermoeidheid van het reizen. Dank je wel. Liefs Mary