National Park Perito Moreno

9 november 2018 - Bariloche, Argentinië

Vandaag naar Perito Moreno National Park met gids Angel. In het busje, op weg naar het park, kregen we wat informatie over Perito Moreno. Francisco (Perito) Moreno wordt beschouwd als de Father of the National Parks. Hij was een Argentijnse geograaf en antropoloog. (Perito betekent ‘wetenschapper’). Hij is in 1919 overleden en begraven op het Centinela Isle in Lake Nahuel Huapi. Onze tocht van de dag begon met het busje naar de haven van de boot, die ons via de rivier over het Lake Nahuel Huapi naar het park zou brengen. De start van de wandeling was vlakbij de grens van Chili. Niet te ver van de haven voeren we langs het eiland Centinela Isle, waar Perito Moreno begraven is. De boot toeterde 3x en de mensen applaudiseerden. Onze gids (en vast ook anderen) nam zijn pet af. Hetzelfde gebeurde op de terugweg 5 uur later. Respect voor Perito Moreno.

De wandeling was weer prachtig. Dit gebied had een ander klimaat en andere bodemgesteldheid  en dus ook een andere vegetatie. Angel wist ons zo te boeien. Ondanks de stromende regen. Regenjassen, regenponcho’s, regencapejes, we stapten door en langs plassen en konden zo nu en dan onder een overkappinkje schuilen. We picknickten halverwege de tocht naar boven, waar de waterval startte. De foto’s vertellen je vast genoeg.

Ik was er stil van!

Die avond kon ik me weer wat uitleven, Mary en ik hebben in het restaurant, waar een accordeonist ons diner opluisterde met vrolijke muziek, een vrolijke wals het diner van anderen mede opgeluisterd. Mensen klapten en zongen mee.

In mijn hotelkamer kon ik uitgeput naar bed: prachtige natuur, klappen voor Perito, 15000 stappen, 36 verdiepingen, 2 walsen door het restaurant, het moest maar es afgelopen zijn!

Slapen

1. Peter: