Juf in opstand

25 november 2018 - Ezeiza, Argentinië

Er is dus iets met dat vliegen. Nu weer die canceling, maar ja, ik zie het dan maar positief: €600 terugverdiend als schadevergoeding + betaalde euro’s voor mijn chique stoel terug. Vandaag was de dag op het vliegveld. Heb zitten lezen, appen, spelletjes doen en vouchers gebruiken op mijn stekkie. Om kwart voor 7 ging ik maar eens even polshoogte nemen bij de incheckbalies, die open zouden gaan om 10 voor 8. Alles was nog rustig, dus besloot ik met mijn koffer te gaan wandelen. Ik dronk onderweg even een mierzoete Fanta en ging toen terug naar de incheckbalies. Ik kwam langs een hele lange rij mensen met koffers en ik vroeg me angstig af wat dat betekende. Het zou toch niet dat in dat afgelopen half uur.... De rij ging de bocht om richting de balie van Iberia. Het was echt waar, dit was de Iberia-rij. Waar kwamen in godsnaam al die honderden mensen ineens vandaan? Ik ben het ze niet gaan vragen, maar ben teruggelopen en sloot achter aan. Verdorie, had ik daar dus om kwart voor 7 moeten gaan staan. Al gauw was de rij 2x zo lang en niet lang daarna 4x zo lang en daarna ben ik niet meer gaan kijken en heb ik gezellig met mijn rij-buurman gepraat en daarna ook met mij rij-buurvrouw. De rij-buurvrouw was een boze vrouw. Ze vertelde dat ze niet meer in dit corrupte land wil wonen. Haar Engels was niet fantastisch en ze was zo boos en opgewonden dat het verstaan van haar al lastiger werd. Toch voelde ik met haar mee.

Achter mij, ongeveer 8 mensen verwijderd, hoorde ik Nederlands praten. Drie vrouwen, 50-ers, van die stoere, kordate. En een jongere man. Die had een ‘gidsen stem’ en ook een ‘gidsen houding’. Ik liep even naar ze toe. Vroeg of ze al seats hadden en of ze ook van de gecancelde vlucht kwamen. Ze hadden al seats en ze hadden geen gecancelde vlucht. Op mijn telefoon hield ik bij hoeveel stoelen er nog te vergeven waren. En dat nam snel af. Ongeveer 20 minuten na ons gesprekje, we schoven langzaam wat naar voren maar het schoot niet echt op, zag ik de 3 vrouwen naar voren lopen en in de businessclass-rij gaan staan. Best wel vreemd vond ik. En toen....weer wat later, was er gedoe vooraan. Boos geschreeuw en geroep. Al snel kreeg ik door wat er aan de hand was: een aantal mensen, die in de andere (dus niet businessclass) rij stonden begonnen te protesteren, gingen opgewonden voor de vrouwen staan, haalden hun op de weegband geplaatste koffers van de band en riepen van alles en nog wat. De dames leken geen krimp te geven, ze verroerden zich niet. Gids stond alles vanaf de zijlijn te bekijken en deed verder ook niks. En toen, plotsklaps, het was niet echt gepland, stevende ik naar voren, klom over van die banden heen en ging voor de vrouwen staan. Ik vroeg ze luid en duidelijk wat ze daar in godsnaam aan het doen waren. ‘Inchecken’ zeiden de troelen. ‘Hoe hebben jullie het léf om hier te staan?’ ‘De rest van de groep is ook al ingecheckt’ was het antwoord. ‘Ja, en???’ ‘Jullie stonden achter mij. Iedereen staat hier te wachten en dat horen jullie ook te doen’ ‘wat zijn jullie asociaal bezig!’ Echt jongens, zo ging dat. ‘Okee, we wachten wel’ ‘Nee, jullie gaan op je plaats. Achter mij’ en ik wees gebiedend naar de plek waar ze hoorden. De dames liepen terug. En toen.....toen....ging de hele rij (en dat waren zeker 300 mensen) applaudiseren. Voor mij!!!

Hahahahaha...net als fietsen en zwemmen verleer je juffen blijkbaar ook nooit.

1. Toos:
    Geweldig!!!!!!
  2. Lammert:
    25 november 2018
    Heb je wel gebogen en je publiek bedankt?
    Mooi verhaal!
  3. Dia:
    25 november 2018
    Hahaha, ik heb iets soortgelijks gedaan in mijn rij. Ik stond braaf in de rij en met mij nog vele anderen. Opeens kwam een jong stel dat voor mij ging staan. Ik tikte de vrouw op haar schouder en zei dat als ze priority vloog de rij hier naast was en anders moesten ze gewoon aansluiten. En ik wees naar het einde van de rij. Aansluiten waren ze niet van plan en ik zei dat ik het erg rude vond wat ze deden, het waren OostBlokkers, Polen of Russen. De jonge man vroeg mij of ik van de politie was, ik zei nee maar ik vind jullie erg ongemanierd. Hij vond dat duidelijk niet en bleef staan waar hij stond. Ik zei je vindt het prima tot het jou gebeurt.... en laat nu tien minuten later..... ons oude bruidspaar Gerry en Ans kwamen verstrooid aanlopen, ik zei kom maar gewoon achter mij, dat vinden deze twee jonge mensen helemaal niet erg....
    In het vliegtuig zei de jonge man tegen mij: je hebt me een goede les geleerd.
    Of hij het cynisch bedoelde weet ik niet maar ik lachte vriendelijk.
  4. Iris Emma:
    Hahahaha! Goed hoor!!!
  5. Lilian:
    Haha
  6. Ineke:
    25 november 2018
    Goed bezig 'zus' ...........
  7. Jannet de Waard:
    25 november 2018
    Ongelooflijkdat jij het moest oplossen. Wel lachen dat jij je Juffen -Knop nog aan kon zetten. Tot gauw.
  8. Andre en Martella:
    25 november 2018
    Dit vind ik echt geweldig , wat ben jij toch een wereldvrouw !!! Ik hoop dat je nog een plaatsje op het vliegtuig had . Maar dat hoor ik wel in het vlg verhaal , ik kijk er al naar uit . Jou vakantie is pas ten einde als je thuis bent !!!! ha , ha ,ha .....
  9. Pieterjan:
    26 november 2018
    Goed zo Lil, opvoeden die hap! Tot gauw!
  10. Bas:
    26 november 2018
    Heel goed juf
  11. Gé en Jur:
    27 november 2018
    Ik las je verhaal net aan mijn 97jarige moeder voor. Prachtig zei ze, die vrouw, jij dus, kan wel voor de Libelle, haar blad, schrijven. Is dat geen mooi compliment?
  12. Lilian:
    27 november 2018
    Ha, wat een mooi en leuk compliment!!!